Všetko, čo naozaj potrebujem vedieť, som sa naučil/a v materskej škole :)

MŠ L. Novomeského

Materská škola
L. Novomeského 1209/2
905 01 Senica

034 651 52 91
Telefón spoločný pre MŠ aj pre
školskú jedáleň.

12mssenica@gmail.com

Predškoláci a školská pripravenosť

06.06.2023 13:24

Predškolák – SKSVS – Slovenská škola vo svete

Vstup do školy je významný medzník v živote dieťaťa, ktorým sa zásadne mení celkový spôsob jeho života. Hrová činnosť ustupuje do pozadia, hlavnou činnosťou sa stáva učenie. Dieťa získava novú rolu – stáva sa školákom. Rola školáka zásadne ovplyvní rozvoj detskej osobnosti a prežitie zostávajúcej časti detstva. A kedy je dieťa pripravené na vstup do školy?

     Dieťa považujeme za pripravené, keď dosahuje takú úroveň telesného, rozumového, citového a sociálneho vývinu, ktorá mu umožní bez problémov spĺňať požiadavky školy.  

Aký by teda mal byť budúci prvák, ako by sa mal správať, čo by mal vedieť?

Fyzická zrelosť

- dobrý zdravotný stav, celková zdravotná odolnosť

- váha cca 20kg, výška 120cm (možné výrazné individuálne rozdiely)

- nástup výmeny mliečneho chrupu

- kvalitatívne zmeny telesnej stavby: predlžovanie končatín; pribúdanie svalovej hmoty na úkor tukovej vrstvy; dieťa je vyššie, užšie, má väčšiu silu, pohyby sú koordinovanejšie

- nepotrebuje už poobede spať, ranné vstávanie do škôlky mu nerobí väčší problém

 

Mentálno - kognitívna zrelosť

Rečový vývin

- slovná zásoba je 1500 slov a viac

- správne vyslovuje všetky hlásky

- hovorí zrozumiteľne a gramaticky správne

- vytvára vety s 5-7 slovami, slová skladá v správnom poradí

- vie prerozprávať obsah krátkeho príbehu a rozumie tomu

- dokáže opísať obrázok

- rozumie bežnej reči a reaguje na pokyny

- vie sformulovať otázku a zmysluplne odpovedať

- chápe jednoduché vtipy, samo ich dokáže vymyslieť

- baví ho počúvať čítané i vymyslené príbehy

 

Hrubá a jemná motorika

- je motoricky zdatné: chodí dozadu, behá, skáče, hádže a chytá loptu, chodí po schodoch bez opory so striedaním nôh, kope do lopty, húpe sa

- učí sa bicyklovať, skákať cez švihadlo, lyžovať, plávať...

- dobre ovláda pohyby svojho tela, zlepšuje sa koordinácia

- zvláda skladanie, strihanie, modelovanie, lepenie

- dokáže sa samo obliecť, obuť, najesť, zapnúť gombíky, učí sa zaviazať si šnúrky

 

Grafomotorika

- správne drží písacie potreby

- dobre ovláda ceruzku či farbičky, netlačí na podložku, ruku má uvoľnenú

- jedna ruka je už jasne dominantná

- nakreslí postavu so všetkými základnými znakmi

 

Zraková oblasť

- rozlišuje predmety podľa veľkosti, tvaru, farby, materiálu..

- zloží obrázky, puzzle, kocky

- podľa vzoru odkreslí jednoduché tvary a písmená= vie prepojiť zrakový podnet s motorikou

- dokáže nájsť jemné rozdiely na obrázku

- rozlíši stranovo obrátený obrázok b-d

- zapamätá si, ktorý predmet či obrázok chýba

 

Sluchová oblasť

- vie určiť odkiaľ zvuk prichádza

- dokáže identifikovať čo/kto zvuk vydáva: štrngot kľúčov, plač dieťaťa, tečúca voda

- rozlíši zvukovo podobné slabiky, slová

- vie pomenovať prvú hlásku v slove

- vie vytlieskať slovo na slabiky

- vie sa naučiť a reprodukovať krátku pesničku alebo básničku

- dokáže úspešne rýmovať

 

Myslenie

- chápe pojmy ako rovnaký, málo-veľa, široký-úzky, veľký-malý...

- podľa spoločného rysu dokáže už kategorizovať a tvoriť jednoduché nadradené pojmy: zvieratá, potraviny, stromy, dopravné prostriedky

- dokáže porovnávať množstvo, veľkosť, dĺžku a predmety podľa toho usporiadať

- orientuje sa v číselnom rade aspoň do šesť

- začína rozumieť vzťahu medzi časom odmeraným hodinami a denným programom, vie na čo slúži kalendár

- chápe jednoduché pojmy súvisiace s kategóriou času: dnes zajtra, včera, víkend

 

Vedomosti

- vie povedať svoje meno, meno členov rodiny, svoju adresu, koľko má rokov

- pomenuje základné farby a geometrické tvary

- napočíta do 10, pozná číslice 1-10

- pozná ročné obdobia, dni v týždni, pamätá si hlavné sviatky aj činnosti, ktoré sa k nim viažu

- rozumie bežným životným situáciam, orientuje sa v rodinných vzťahoch, prírodných javoch, dennom režime...

 

Pracovno - motivačná zrelosť

- dokáže vydržať pri hre alebo inej činnosti 15-20 minut

- je schopný sústrediť sa na prácu, odolávať rušivým podnetom, prekonať únavu

- dokončí začatú hru alebo prácu, neodbieha od činnosti

- má pozitívny postoj ku škole a učeniu, do školy sa teší, hrá sa na školu

- veľa sa pýta, je zvedavé, má záujem o nové veci

 

Sociálno - emocionálna zrelosť

- bez výraznejších problémov si zvyká na nové prostredie a osoby

- ochotne komunikuje a spolupracuje s ostatnými deťmi

- je schopné pracovať v skupine detí na spoločnom cieli a úlohách, zapája sa do kolektívnych hier, dokáže ustúpiť inému dieťaťu

- podriadi sa autorite

- čiastočne ovláda svoje emócie

- je schopné odložiť splnenie svojich prianí na neskôr

- vyrovná sa s neúspechom

- vie pozdraviť, poprosiť, poďakovať

- vie adekvátne vyjadriť svoje požiadavky

- spory s deťmi už zväčša rieši bez bitky, agresivity a vzdoru

- dodržiava dohodnuté pravidlá

- je samostatné a sebestačné, vie sa samo obliecť, najesť, pracuje samostatne

 

   POZOR! mezi Úvaly a Českým Brodem nejede vlak. Náhradní doprava autobusy.  Důvodem je nehoda u Českého Brodu - Otevřené novinyKedy treba zbystriť pozornosť?

- je dieťa výrazne neobratné, s problémami behá, skáče, neudrží rovnováhu

- jeho rečový prejav je nezrozumiteľný, nezloží gramaticky prijateľnú vetu

- nevie základné údaje o sebe a svojom okolí, ťažko sa orientuje v čase

- nedokáže splniť viac jednoduchých úloh v určitom slede

- odmieta kresliť či vystrihovať, nedokáže napodobniť jednoduché tvary

- ťažko sa sústredí, často prerušuje prácu, ľahko sa nechá rozptýliť, prácu nedokončí

- vyhýba sa kontaktu s cudzími ľuďmi, je hanblivé, bojazlivé

- s ťažkosťami kontroluje emócie, často jedná impulzívne a bez zábran

- nie je ochotné komunikovať a spolupracovať s inými deťmi, nenadväzuje kontakty

- je nesamostatné, závislé na pomoci okolia; nedokáže sa postarať o svoje veci

- o školu sa nezaujíma, prevláda hra, neprejavuje záujem o nové vedomosti, kladie málo otázok

 

Milí rodičia,

v prípade, že máte pochybnosti o školskej zrelosti vášho dieťaťa, alebo sa chce len uistiť o správnosti vášho rozhodnutia, bude vhodné kontaktovať ktorékoľvek centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie.

Zdroj: cppapse.webnode.sk/ predškoláci a školská pripravenosť