Vstup do školy je významný medzník v živote dieťaťa, ktorým sa zásadne mení celkový spôsob jeho života. Hrová činnosť ustupuje do pozadia, hlavnou činnosťou sa stáva učenie. Dieťa získava novú rolu – stáva sa školákom. Rola školáka zásadne ovplyvní rozvoj detskej osobnosti a prežitie zostávajúcej časti detstva. A kedy je dieťa pripravené na vstup do školy?
Dieťa považujeme za pripravené, keď dosahuje takú úroveň telesného, rozumového, citového a sociálneho vývinu, ktorá mu umožní bez problémov spĺňať požiadavky školy.
Aký by teda mal byť budúci prvák, ako by sa mal správať, čo by mal vedieť?
Fyzická zrelosť
- dobrý zdravotný stav, celková zdravotná odolnosť
- váha cca 20kg, výška 120cm (možné výrazné individuálne rozdiely)
- nástup výmeny mliečneho chrupu
- kvalitatívne zmeny telesnej stavby: predlžovanie končatín; pribúdanie svalovej hmoty na úkor tukovej vrstvy; dieťa je vyššie, užšie, má väčšiu silu, pohyby sú koordinovanejšie
- nepotrebuje už poobede spať, ranné vstávanie do škôlky mu nerobí väčší problém
Mentálno - kognitívna zrelosť
Rečový vývin
- slovná zásoba je 1500 slov a viac
- správne vyslovuje všetky hlásky
- hovorí zrozumiteľne a gramaticky správne
- vytvára vety s 5-7 slovami, slová skladá v správnom poradí
- vie prerozprávať obsah krátkeho príbehu a rozumie tomu
- dokáže opísať obrázok
- rozumie bežnej reči a reaguje na pokyny
- vie sformulovať otázku a zmysluplne odpovedať
- chápe jednoduché vtipy, samo ich dokáže vymyslieť
- baví ho počúvať čítané i vymyslené príbehy
Hrubá a jemná motorika
- je motoricky zdatné: chodí dozadu, behá, skáče, hádže a chytá loptu, chodí po schodoch bez opory so striedaním nôh, kope do lopty, húpe sa
- učí sa bicyklovať, skákať cez švihadlo, lyžovať, plávať...
- dobre ovláda pohyby svojho tela, zlepšuje sa koordinácia
- zvláda skladanie, strihanie, modelovanie, lepenie
- dokáže sa samo obliecť, obuť, najesť, zapnúť gombíky, učí sa zaviazať si šnúrky
Grafomotorika
- správne drží písacie potreby
- dobre ovláda ceruzku či farbičky, netlačí na podložku, ruku má uvoľnenú
- jedna ruka je už jasne dominantná
- nakreslí postavu so všetkými základnými znakmi
Zraková oblasť
- rozlišuje predmety podľa veľkosti, tvaru, farby, materiálu..
- zloží obrázky, puzzle, kocky
- podľa vzoru odkreslí jednoduché tvary a písmená= vie prepojiť zrakový podnet s motorikou
- dokáže nájsť jemné rozdiely na obrázku
- rozlíši stranovo obrátený obrázok b-d
- zapamätá si, ktorý predmet či obrázok chýba
Sluchová oblasť
- vie určiť odkiaľ zvuk prichádza
- dokáže identifikovať čo/kto zvuk vydáva: štrngot kľúčov, plač dieťaťa, tečúca voda
- rozlíši zvukovo podobné slabiky, slová
- vie pomenovať prvú hlásku v slove
- vie vytlieskať slovo na slabiky
- vie sa naučiť a reprodukovať krátku pesničku alebo básničku
- dokáže úspešne rýmovať
Myslenie
- chápe pojmy ako rovnaký, málo-veľa, široký-úzky, veľký-malý...
- podľa spoločného rysu dokáže už kategorizovať a tvoriť jednoduché nadradené pojmy: zvieratá, potraviny, stromy, dopravné prostriedky
- dokáže porovnávať množstvo, veľkosť, dĺžku a predmety podľa toho usporiadať
- orientuje sa v číselnom rade aspoň do šesť
- začína rozumieť vzťahu medzi časom odmeraným hodinami a denným programom, vie na čo slúži kalendár
- chápe jednoduché pojmy súvisiace s kategóriou času: dnes zajtra, včera, víkend
Vedomosti
- vie povedať svoje meno, meno členov rodiny, svoju adresu, koľko má rokov
- pomenuje základné farby a geometrické tvary
- napočíta do 10, pozná číslice 1-10
- pozná ročné obdobia, dni v týždni, pamätá si hlavné sviatky aj činnosti, ktoré sa k nim viažu
- rozumie bežným životným situáciam, orientuje sa v rodinných vzťahoch, prírodných javoch, dennom režime...
Pracovno - motivačná zrelosť
- dokáže vydržať pri hre alebo inej činnosti 15-20 minut
- je schopný sústrediť sa na prácu, odolávať rušivým podnetom, prekonať únavu
- dokončí začatú hru alebo prácu, neodbieha od činnosti
- má pozitívny postoj ku škole a učeniu, do školy sa teší, hrá sa na školu
- veľa sa pýta, je zvedavé, má záujem o nové veci
Sociálno - emocionálna zrelosť
- bez výraznejších problémov si zvyká na nové prostredie a osoby
- ochotne komunikuje a spolupracuje s ostatnými deťmi
- je schopné pracovať v skupine detí na spoločnom cieli a úlohách, zapája sa do kolektívnych hier, dokáže ustúpiť inému dieťaťu
- podriadi sa autorite
- čiastočne ovláda svoje emócie
- je schopné odložiť splnenie svojich prianí na neskôr
- vyrovná sa s neúspechom
- vie pozdraviť, poprosiť, poďakovať
- vie adekvátne vyjadriť svoje požiadavky
- spory s deťmi už zväčša rieši bez bitky, agresivity a vzdoru
- dodržiava dohodnuté pravidlá
- je samostatné a sebestačné, vie sa samo obliecť, najesť, pracuje samostatne
Kedy treba zbystriť pozornosť?
- je dieťa výrazne neobratné, s problémami behá, skáče, neudrží rovnováhu
- jeho rečový prejav je nezrozumiteľný, nezloží gramaticky prijateľnú vetu
- nevie základné údaje o sebe a svojom okolí, ťažko sa orientuje v čase
- nedokáže splniť viac jednoduchých úloh v určitom slede
- odmieta kresliť či vystrihovať, nedokáže napodobniť jednoduché tvary
- ťažko sa sústredí, často prerušuje prácu, ľahko sa nechá rozptýliť, prácu nedokončí
- vyhýba sa kontaktu s cudzími ľuďmi, je hanblivé, bojazlivé
- s ťažkosťami kontroluje emócie, často jedná impulzívne a bez zábran
- nie je ochotné komunikovať a spolupracovať s inými deťmi, nenadväzuje kontakty
- je nesamostatné, závislé na pomoci okolia; nedokáže sa postarať o svoje veci
- o školu sa nezaujíma, prevláda hra, neprejavuje záujem o nové vedomosti, kladie málo otázok
Milí rodičia,
v prípade, že máte pochybnosti o školskej zrelosti vášho dieťaťa, alebo sa chce len uistiť o správnosti vášho rozhodnutia, bude vhodné kontaktovať ktorékoľvek centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie.
Zdroj: cppapse.webnode.sk/ predškoláci a školská pripravenosť