Predškoláci - grafomotorika
Dieťa získava v materskej škole množstvo zručností, vedomostí a schopností, ktoré dokáže uplatňovať vo svojom ďalšom živote. Predprimárne vzdelávanie je pre dieťa veľmi dôležité. Je na nás pedagógoch, aby sme dokázali pre deti vytvoriť intenzívne, bezpečné a produktívne prostredie na všestranný rozvoj ich osobnosti. Medzi jednu z najdôležitejších oblastí rozvoja u detí predškolskému veku patrí grafomotorika.
Grafomotoriku môžeme charakterizovať ako rozvíjanie motorických činností, ktoré sa podieľajú na písaní. Písanie, a teda aj grafomotorika, je súčasťou gramotnosti, ktorú môžeme charakterizovať ako individuálnu schopnosť človeka čítať a písať. Základy grafomotoriky sa kladú už v materskej škole (Uváčková, Valachová, Droppová, 2009).
Podmienky rozvíjania grafomotorických zručností
Pri rozvíjaní hrubej a jemnej motoriky vytvárame deťom vhodné podmienky, ako je správny výber formátu na kreslenie, grafického materiálu, usmerňujeme deti, aby kreslili vzory zľava doprava, zhora dole, sledujeme správne sedenie či státie pri tabuli, kreslenie na podložku ap.
Pred nácvikom grafomotorických cvičení zohľadňujeme:
- vek dieťaťa, jeho individuálne, ale aj momentálne dispozície
- motiváciu, na základe ktorej je dieťa schopné a ochotné spolupracovať, má pocit, že úlohu ľahko zvládne
- cieľ a úlohu vzhľadom na ponúknutú plochu, formát papiera, únavu dieťaťa a jeho zrakovú koordináciu,orientáciu
- hygienické a technické podmienky, ktoré sú potrebné na nácvik grafomotorických zručností
Grafomotorika
Najdôležitejší faktor rozvoja grafomotoriky u detí je dodržiavať postupnosť nasledujúcich grafomotorických vzorov a časový harmonogram nácviku:
September
Prvé oboznamovanie sa dieťaťa s materiálom a plochou (prvé dotyky, hry s bodom a plochou).
Pracovné listy pre 5-6 ročných:
Pracovné listy pre 3-4 a 4-5 ročných:
Október
V mesiaci október sme s deťmi precvičovali:
vertikálne (zvislé) línie prerušované i súvislé, ktoré vychádzajú z bodu.
Pracovné listy pre 5-6 ročných:
November
V mesiaci november sme s deťmi precvičovali:
horizontálne (vodorovné) línie súvislé, prerušované, vedené zľava doprava, sprava doľava; postupné predlžovanie vedenej línie je závislé od unaviteľnosti detskej ruky a koordinácie oka.
Pracovné listy pre 5-6 ročných:
December
V mesiaci december sme s deťmi precvičovali:
kombinované pohyby spájaním horizontálnej a vertikálnej línie s využitím rôznorodosti smeru pohybu.
Pracovné listy pre 5-6 ročných:
Január
V mesiaci január sme s deťmi precvičovali :
lomené línie, experimentovanie s horizontálnou a vertikálnou líniou – lomené línie, lom hore/dole, vpravo/vľavo; lom (strieška) s rôznou šírkou, výškou,v rôznom zoskupení, počte;
Pracovné listy pre 5-6 ročných:
Február
V mesiaci február sme s predškolákmi precvičovali: Krúživé pohyby motivované (napodobňovaním) mletím, navíjaním, hojdaním vedú k zaznamenaniu (nakresleniu) kruhu jedným ťahom bez opravenia línie
Pracovné listy pre 5-6 ročných:
Pracovné listy pre 3-4 a 4-5 ročných:
Marec
V mesiaci marec sme s predškolákmi precvičovali:
oblúky, vlnovky, slučky, osmičky (horné, dolné, široké, úzke, vysoké, plytké v rôznom zoskupení a počte) vychádzajúce z krúživých pohybov; sú najnáročnejšie;
Pracovné listy pre 5-6 ročných:
Apríl
V mesiaci apríl sme s predškolákmi precvičovali:
oblúky, vlnovky, slučky, osmičky (horné, dolné, široké, úzke, vysoké, plytké v rôznom zoskupení a počte) vychádzajúce z krúživých pohybov.
Pracovné listy pre 5-6 ročných:
Pracovné listy pre 3-4 a 4-5 ročných:
Máj
V mesiaci máj sme s predškolákmi precvičovali:
kombinácie pohybov s dodržaním smeru pohybu zľava doprava (smer pohybu písma); postupuje sa od súvislého pohybu pri zaznamenávaní stopy. Obťahovanie línie, spájanie a dopĺňanie vertikálnych, horizontálnych, lomených, krúživých či vlnitých línií do jedného celku.
Pracovné listy pre 5-6 ročných:
Jún
V mesiaci jún sme s predškolákmi precvičovali: kombinácie pohybov
s dodržaním smeru pohybu zľava doprava (smer pohybu písma); postupuje sa od súvislého pohybu pri zaznamenávaní stopy, napr. geometrických tvarov štvorec – okno, trojuholník – strecha, kruh – slnko, cez využitie záujmu dieťaťa o obťahovanie línie, spájanie a dopĺňanie vertikálnych, horizontálnych, lomených, krúživých či vlnitých línií do jedného celku až po pokusy o písanie tlačeného a písaného písma.
Pracovné listy pre 5-6 ročných:
Pracovné listy pre 3-4 a 4-5 ročných: