Všetko, čo naozaj potrebujem vedieť, som sa naučil/a v materskej škole :)

MŠ L. Novomeského

Materská škola
L. Novomeského 1209/2
905 01 Senica

034 651 52 91
Telefón spoločný pre MŠ aj pre
školskú jedáleň.

12mssenica@gmail.com

Efektívne a neefektívne otázky

17.01.2023 13:59

Ak sa dieťaťa spýtate dobrú, efektívnu otázku, dieťa bude na ňu reagovať.
Naučí sa, že dospelý očakáva odpoveď. Odpovedaním na otázky si dieťa
vymieňa roly a vzájomná komunikácia / konverzácia sa predlžuje.

Efektívne otázky pomáhajú dieťaťu udržať konverzáciu, sú úprimné a primerané
vývinovej úrovni dieťaťa:

▪ Otázky, ktoré vytvárajú atmosféru očakávania a záujmu
Čo ďalej? Čo ak …? A čo teraz?

▪ Otázky ponúkajúce výber (uzavreté otázky)
Chceš mlieko alebo kakao?

▪ Otázky podporujúce myslenie
Čo sa stalo? Ako to funguje? Čo sa stane potom?

▪ Otázky interpretujúce zvedavosť dieťaťa
Čo? Kto? Kde? Prečo? Ako?

▪ Otázky vyžadujúce vyjadrovanie pocitov a názorov
Čo si myslíš? Ako sa cítiš?

▪ Otázky podporujúce tvorivosť dieťaťa (nemajú jednu správnu odpoveď)
Čo urobíme z plastelíny?

▪ Otvorené otázky (dieťa má možnosť odpovedať rôznymi spôsobmi)
Čo chceš teraz robiť?

Neefektívne otázky ukončujú konverzáciu, nevyvolajú žiadnu odpoveď:

▪ Testovacie otázky: Čo je to? Ako sa to povie? Aká je to farba?
▪ Otázky, na ktoré netreba odpovedať: Chceš čajík, že?
▪ Otázky žiadajúce zjavné informácie: Čo robíš? (keď vidíme, čo dieťa robí)
▪ Otázky, na ktoré dieťa nevie odpovedať (nemá vedomosti alebo sú nad jeho vývinovú úroveň): Ako si to otvoril?
▪ Zatvorené otázky (poskytujú minimálny priestor na odpoveď): Chceš čajík?
▪ Opakujúce sa otázky, keď dieťa neodpovedá: Čo je to? Čo je to?
▪ Zle načasované otázky (pýtanie sa na niečo, o čo sa dieťa nezaujíma): Kde sme dnes boli?
▪ Časté používanie áno/nie otázok: Postavíme vežu? Ideme spať? Chceš sa hrať? Dáme to sem?